Flora, Tiderne Skifter 2016
Sidsel Falsig Pedersens tredje roman, Flora, er et lille, stilsikkert og tæt vibrerende portræt, let kæntrende i sin uafgjorte åbenhed, men også klaustrofobisk og indadvendt (…)Det virkeligt gode og urovækkende ved romanen er den måde, de forkerte tanker ligesom diskret myldrer frem og overtager alting. Det er, som om de både er ufrivillige og helt naturlige, de tanker, men pludselig har de overtaget alt, pludselig viser Flora sig at være langt, langt fra det normale liv.
Tue Andersen Nexø, Information
Novelleforfatteren Sidsel Falsig Pedersen mestrer om nogen genren, og alle de afsnit, der begynder med »jeg indlæser en novelle om ...« står som små dirrende magtdemonstrationer, den snusfornuftige litteraturlæsnings korstog mod kunstvrøvlet. (…) Sfp har før – i romanerne ’Måske går det over’ og ’Hestens fødselsdag’ – skrevet indsigtsfuldt om angstsamfundet og om kvinder i krise, men også i romanen ’Flora’ er man behageligt fri for at skulle stille en egentlig diagnose.
Lise Garsdal, Politiken
Sidsel Falsig Pedersens fortælling om paranoia, indbildte sandheder og mangel på fordybelse er vanvittigt vellykket (…) Det er umådeligt befriende, at bogen forbliver i sit barnlige og letautistiske stadie, hvor en rablende stemme (...) fuldstændig angiver slagets gang. Sidsel Falsig Pedersens skrivestil er som en ukontrollerbar og fascinerende
mængde gærceller, der i eksponentiel vækst vokser til en smuk, organisk masse. Sproget lyder naturligt, og Flora
er en herligt afstumpet karakter, der har sociale evner som en træstub. Hun leverer den ene fantastiske replik efter den anden og forsøger næsten tvungent at afspore enhver meningsfuld samtale.
Anna Møller, Kristeligt Dagblad
Sidsel Falsig Pedersen har endnu engang demonstreret sin forførende evne til at forfølge skæve tankegange og lade dem få frit spillerum i fiktionens grænseløse rammer. Men i ”Flora” får finurligheden desuden lov at blomstre i en usædvanligt charmerende og pålideligt upålidelig fortæller. Det er humoristisk og indtagende fortællekunst!
Anne Skov Thomsen, Nordjyske Stiftstidende
Det er en fin skildring af et sårbart sind, Sidsel Falsig Pedersen har tegnet i denne lille roman. Hun kan gennemføre sin særlige sprogtone gennem hele værket. Det var glædelig læsning.
Ole Møller, Dagbladenes Bureau
Sidsel Falsig Pedersen er en mester til at lave karakterer, der er ude af sync med verden ... fortalt med stille, tør humor.
Christian Dorph, Weekendavisen
Omslag Mikkel Henssel
Maleri Jesus Herrera Martinez
En hel dags kærlighed, Tiderne Skifter, 1997
Præmieret af Statens Kunstfond
"Sidsel Falsig Pedersens debut er både barsk og øm … en forrygende sproglig ømhed der midt i alt vanviddet gør en så glad, at man straks hopper videre til næste afsnit.”
Signe Lindskov Hansen, Information
”Bemærkelsesværdig debutroman om en pige der er faldet ud af fællesskabet … Bogen har en umiskendelig personlig tone og balancerer sikkert og disciplineret på en line der er udspændt mellem drøm og surrealisme … Variationerne over disse drømmesyner er skrevet uden manér, med en sublimeret fantasi og fintmærkende sproglig beherskelse … Hvad der gør debut’en egentlig lovende, er skildringens autenticitet, den langsomme forblødning i ensomhed midt i de normales samfund.”
Bettina Heltberg, Politiken
”Ved siden af at være sjove og poetiske, og selvfølgeligt mærkværdige, er historierne i En hel dags Kærlighed også rigtig gode til at være foruroligende.”
Lars Bukdahl, Weekendavisen
”Det er barsk, følsomt og anfægtende uden at forfalde til sentimentalitet … Sidsel Falsig Pedersen har fat i mange eksistentielle ender af den suveræne viden om at være sprog og krop i et køn, der såvel føder som bliver født.”
Elisabeth Møller Jensen, Aktuelt
Omslag Tove Ulstrup Maleri Paola Gandolfi
Hestens Fødselsdag, Tiderne Skifter 2014
"Sidsel Falsig Pedersen har skrevet en vidunderlig, sørgmunter depressionsroman om en rengøringsassistent i en forlystelsespark. ... Hestens fødselsdag er et helstøbt stykke ustabilitetslitteratur, der er så indlysende godt og sørgmuntert, at jeg bare bliver helt igennem glad. Yes!"
Nanna Goul, Weekendavisen
"Sprog og indhold går op i en højere enhed, når den drevne Sidsel Falsig Pedersen fortæller den alvorsmuntre historie om en kvinde i krise...Den gnistrer af humor og rasler af smerte; på en gang enkel og kompliceret, let og dyb. Endnu engang lykkes det hende elegant at isolere de små toner i tilværelsens store komposition og forstørre dem til et bevægende soloparti. Det er så godt. ... Det er længe siden, at jeg har læst en betydelig samtids-kvinderoman, der blinker så selvironisk til sig selv undervejs.Det er skønt."
Henriette Bacher Lind, Jyllands Posten
"Med "Hestens Fødselsdag" viser SFP sig som en bravende god stilist, som i den grad ved, hvornår man skal tale, og hvornår man skal tie, og hvordan en enkelt sætning i sig selv kan være en demonstration af et menneskes måde at tænke på. Hun kan skrive om den her lidt særlige eksistens uden at udstille eller intimidere hende, så man skiftevis hyler af grin og kniber en tåre."
Mai Misfeldt, Kristeligt Dagblad
"En bog, der ikke må slutte. Sidsel Falsig Pedersens triste, enkle, vidunderligt velskrevne roman om et kerneløst, forvirret menneske er fuldstændig saliggørende læsning. ... Falsig Pedersen skriver så enkelt og troværdigt, at jeg glemmer, at jeg har med tekst at gøre, jeg tror på at være inde i hovedet på det her forvirrede, følsomme væsen, derfor orker jeg også at høre på al den her utilpassede nervøse snak, faktisk må den helst aldrig holde op. Det er ikke så meget en bekymret, psykologisk problematisering som et levende portræt af et sært hoved."
Linea Maja Ernst, Information
Tak til Statens Kunstfond, Statens Kunstråd og Dronning Ingrids Romerske Fond.
Omslag Mikkel Henssel
Forholdsregler, Tiderne Skifter, 2005
”Falsig Pedersen skærer ind til benet uden at spilde en eneste bloddråbe. Men samtidig uden at stilen bliver kedelig. Sproglige klicheer vendes på hovedet og gives en ny mening. Og det dunkle livssyn holdes fint i ave med en afvæbnende humoristisk tone.”
Victoria Westzynthius, Politiken
”Man snapper begejstret efter vejret … Hun er sådan en rigtig vild, skøn mælkebøtte i den veltrimmede litterære græsplæne … Hun kan det dér med at lægge linealen skævt ned over papiret, skrive på pausen mellem to ord, se verden mellem pegefinger og langfinger, spore forandringen i en ny frisure og opsnappe ironien i en pludselig tavshed. Sidsel Falsig Pedersen er en pragtfuld fortæller, og det er ganske utroligt, hvad hun kan se igennem et par sammenknebne, skælmske øjne.”
Henriette Bacher Lind, Jyllandsposten
”Hun balancerer hårfint mellem det helt hverdagsagtige og så et lidt surreelt univers i sine skildringer af forholdet mellem mennesker … Der er meget humor hos Sidsel Falsig Pedersen, og hun bruger den elegant til at få afdækket de forholdsregler, der gør sig gældende mellem mennesker. Alle de spil som også er en del af menneskelige forhold, hvor man dækker sig ind under jalousiens maske for ikke at få noget i klemme, får hun med ganske enkle greb op at svinge.”
Mai Misfeldt, Berlingske Tidende
”Ubeskrivelige hændelser og udbredte banaliteter kan Falsig forvandle til skønne litteraturting kaldet Ikea, Camping og Vejfest. ’Forholdsregler’ er en beskeden titel til en bog, der kan og tør så meget.”
Kamilla Löfström, Ekstra Bladet
”Novellerne er først og fremmest små, sofistikerede og meget koncentrerede mesterværker i deres evne til raffineret at beskrive indre forløb og følelsesregistreringer især i konfliktsituationer.”
Jens Henneberg, Nordjyske Stiftstidende
Omslag Mikkel Henssel Maleri Seppo Mattinen
Måske går det over, Tiderne Skifter 2012
Nomineret til Weekendavisens Litteraturpris 2012
”Lille, kropsnær roman om kærlighed og angst fra en af vores fremragende, men lidt oversete prosaister … Det imponerende ved denne undseelige roman om en unavngiven kvinde, en unavngiven mand i en unavngiven by og det, der fik mig til at læse den flere gange, er dens rummelighed. At den på samme tid er en fiktionaliseret sygejournal, en tidløs kærlighedshistorie og et eksistentielt, måske endda politisk, drama om angstsamfundet.”
Lise Garsdal, Politiken
”Sidsel Falsig Pedersen brillerer med foruroligende parforholdsroman … Den er hurtigt læst, og det er heldigt, for så kan man læse den igen. Om De er fan af dansk minimalisme eller ej, gør ingen forskel. Jeg garanterer, at denne bog vil krybe ind under huden på Dem … Romanen udspiller sig over et lille år og kulminerer da han tager hende med til familiejulen fra helvede. Her trænger Sidsel Falsig Pedersens morbide humor for alvor op i teksten … Med ganske få virkemidler får Sidsel Falsig Pedersen de to mærkelige mennesker og deres symbiose til at leve, så læseren kan føle løkken om halsen. Det er imponerende sikkert gjort.”
Leonora Christina Skov, Weekendavisen
”Sidsel Falsig Pedersens hører til den slags, som man er lige ved at smide fra sig i irritation i begyndelsen, fordi man ikke orker endnu en traurig ”lille” historie, men den ender med at snige sig langt ind under huden og vokse, netop fordi forfatteren forstår at holde igen og holde sporene og tolkningerne åbne.”
Mai Misfeldt, Kristeligt Dagblad
Omslag Mikkel Henssel
Ejerskifte, Tiderne Skifter, 2000
”Sidsel Falsig Pedersen klør mirakuløst akavet på med diskrete og håndfaste afmonteringer af hverdagsrum. … Sidsel Falsig Pedersens ben er lige skæve, og hun løber og snubler og går til éns udelte litterære fornøjelse.”
Lars Bukdahl, Weekendavisen
”Efter læsning af de bedste af historierne sidder man tilbage med en fnisende what-the-fuck-was-that-about -følelse, men man er ikke i tvivl om at, at det handlede om noget, om meget endda, som bare ikke sådan er lige til at greje … Falsig Pedersens helt egen underfundige stemme, der spænder fra følsom underdrivelse til tantesladder, men i alle tonearter har en dyb og fascinerende klangbund”
Lilian Munk Rösing, Information
”Det er prosa på et meget højt niveau, af den slags som går lige ud af landevejen, men alligevel byder på en masse snoede oplevelser undervejs. Fortællingerne spiller på alle strenge, rammer skiftevis det helt elementære, der foregår mennesker imellem og spænder sig op i associationer, der er mere surrealistiske end reale. Det er en befriende blanding af høj og lav, vide og vanvid, Sidsel Falsig Pedersen præsterer.”
Eva Hein, BT
”Sidsel Falsig Pedersens novellesamling er lynende skarp, ætsende morsom og slemt forstemmende. Det er historier, der skærer ridser i luften. Hun skriver bogstaveligt med knivsæggen, halverer sine sider i luften i et stilistisk tryllegreb, så ikke en overflødig sætning bliver tilbage, så hvert ord står ridset på papiret - tyndt og gennemsigtigt og sitrende skarpt.”
Liselotte Wiemer, Berlingske Tidende
”Ejerskifte er ét af de tilfælde, hvor det er lykkedes at fastholde den følte sprogføring med en karakteristisk knastør tone, den herligt naivistiske begrebsforplumring (når hun tager ordet på ordet, så at sige) og den åbne komposition, der gjorde den sære, halvskizofrene fortælling, ’En hel dags kærlighed’ til noget ganske særligt, og samtidig stramme grebet om de få virtuost behandlede virkemidler, så de i alt 28 minimale fortællinger om næsten(næsten!) ingenting i den grad er lige ved at lette … Den helt elementære leg med ord og situationer spiller lige op med intellektets krav til kompleksitet.”
Flemming Skøtt, Standart
Omslag Tove Ulstrup Maleri Paola Gandolfi
En hel dags kærlighed - Udvalgte noveller
Fra 1997 - 2008.
"Så banalt og nervepirrende er det at være til. Vi aner ikke, hvad vi har, og hvor længe, vi har det. Det er på en måde konklusionen hos Sidsel Falsig Pedersen. Men nu har vi i det mindste 48 af forfatterens noveller samlet. Pyha. (...) Der er 48 noveller i alt. Det er ikke en for meget. Ud med dem på alle landets skoler og i alle møderum og være tilgængelige straks."
Kamilla Löfström, Information
"Hun skriver enkelt og ligefremt og samtidig ganske effektfuldt. Noveller, når de er allerbedst."
Anne Skov Thomsen, Nordjyske Stiftstidende
Omslag Mikkel Henssel
Så må vi se, Tiderne Skifter, 2008
”Hun er blevet bedre og bedre siden den allerede roste debut, En hel dags Kærlighed fra 1997. Sidsel Falsig Pedersen har gennem sine nu i alt fire kondenserede udgivelser fundet sin helt egen stemme … Det er stadigvæk, som i de tre første bøger, kommunikationen mellem mennesker, den sagte og usagte, begærets og angstens mere eller mindre forskruede tankebaner, teksterne kredser om. Og Falsig Pedersen har et skarpt blik for disse mekanismer … ikke ét overflødigt ord er kommet op på linjerne, til gengæld vokser underteksten stadig mere vildt og forgrenet.”
Helle Juhl Lassen, Information
”For Sidsel Falsig Pedersen tager det ikke mere end fire ydmyge sider at få et ægteskabsdrama op at køre. Med overraskende pointer og replikker så sikre, at der blot skal en håndfuld til, før psykologien bag overbeviser … Sidsel Falsig Pedersen er ikke bleg for at beskæftige sig med småligheden, det lumpne. Hun er faktisk lidt af en ekspert i gustne overlæg … Men selvom der udstilles og drilles, gøres det med lune og overbærenhed, som havde Sidsel Falsig Pedersen hundrede års visdom og en terapeutuddannelse på bagen.”
Lise Garsdal, Politiken
”De 27 ultrakorte knald på sømhovedet bindes ikke sammen af meget andet end, at de alle beskriver hverdagssituationer med en fortællestemme, som genkendes på den umiskendelige Falsig Pedersenske tørre humor. De kredser, ligesom i hendes tidligere værker, med fornem observationsevne om de fortættede øjeblikke i vores liv ... Dette er virkelig novellens inderste idé i sin yderste konsekvens. Ved at skære handling, stemning og dialog helt ned til enkeltstående bøh-oplevelser, efterlader hun sin læser til væsentligt mere fordøjelsestid end læsetid.”
Niels Ellevang, Jyllandsposten
”Så må vi se er kendetegnet ved en imponerende kompositorisk sikkerhed. Sidsel Falsig Pedersen har ganske enkelt et knivskarpt blik for, præcis hvor nålen skal sættes ned, og hvor den skal løftes igen, så læseren får det helt essentielle øjeblik i historierne fortalt og ikke spor andet … Den morbide humor er til at få øje på, og det er den ofte. For godt nok udspiller de fleste af novellestykkerne sig i et genkendeligt hverdagsunivers, men det surreelle og forrykte er hele tiden lige ved at bryde frem. Det skaber spænding og magi i teksterne … Sidsel Falsig Pedersen er på alle måder en original og egensindig fortæller.”
Leonora Christina Skov, Weekendavisen
Omslag Mikkel Henssel
Foto Sidsel Falsig Pedersen