Fra pressemeddelelsen

2022s første virkelige nyhed er indtruffet allerede på årets første dag:

LITTERATURPRIS TIL
”SVARET KOMMER MED POSTEN”

Dansk Litteraturpris, 2021 går til: SIDSEL FALSIG PEDERSEN
… for romanen ”Svaret kommer med posten” naturligvis. Fordi den burde rigtigt mange læse!

Sidsels udgivelser beskrives meget præcist på Forfatterweb.dk som ”virkelighedsnær realisme med surrealistiske elementer, og en tør humor kigger frem her og der”.

Komiteen bag årets pris er enig i den beskrivelse, og da dens medlemmer er helt oppe i den eksplosive del af Det Røde Felt af begejstring over hendes seneste, smukke, stilfærdige, minimalistiske og faktisk også temmelig sjove udgivelse på forlaget Epilog, må prisen denne gang uden så megen diskussion gå til hende. For bogen er en dybt mærkværdig, menneskeligt vedkommende og svært forglemmelig sag, er man enig om i ledelsen af Danmarks Litteraturpris.

Dansk Litteraturpris er – måske – på vej til at blive en institution i snævre dele af det litterære miljø her til lands. Prisen blev indstiftet i 2019 af billedkunstner og forfatter Lars Christian Kræmmer som besluttede at give prisen det år til sin egen ”Hvide Pletter”, udgivet på eget forlag i stærkt begrænset oplag. Året efter gik prisen til vennen, forfatter og journalist Thomas Ubbesen, som havde talt pænt om netop ”Hvide Pletter”, for hans eget seneste værk: ”Vi var folket – møde med østeuropæerne 30 år efter murens fald” (Gyldendal 2019).

Årets pris uddeles ved en privat, stilfærdig og smagfuld ceremoni i Sidsel Falsig Pedersens ånd torsdag d. 6. januar i Lars Christians atelier på Nørrebro. Med prisen følger respekt, varme følelser samt et smukt, håndtegnet Artmoney diplom udarbejdet af billedkunstner Sussi Hauge.

...



En hel dags kærlighed


Efter roman af Sidsel Falsig Pedersen


Dramatisering, Instruktion, koreografi og scenografi: Ulla Koppel


Musik: Anders Koppel

Skuespiller: Christine Kjærulff


Krudttønden København

Urpremiere: 27.10 1998

Repremiere: 12.1  1999


”Smukt teaterarbejde i grænselandet mellem performance og traditionelt monologteater ...Historien om den unge kvinde og den store, ødelæggende ensomhed løber som koldt og klart kildevand ned ad ryggen, filtreret for sentimentalitet og forsødende medlidenhed i Christine Kjærulffs nøgterne og smukke fremstilling. … Ulla Koppels scenografi af klare snit og hårde geometrier skærer kroppen over, skjuler dele og fremæver andre, når pigen springer omkring. Den arbejder, lige som hendes instruktion og Anders Koppels musik, optimalt sammen med teksten og skuespilleren om at vise det krampagtige og golde projekt det kan være at skabe sig et liv. Den barokke humor har samtidig sneget sig ind på scenen , og hiver forestillingen op af den flade sygejournal, en mere traditionel, velmenende monolog ellers let kunne hænge fast i.”

Lise Garsdal, Politiken


”Vanvittig og overbevisende teatermonolog over Sidsel Falsig Pedersens debut-roman 'En hel dags kærlighed' … Hvad denne lille, sære opsætning byder på af enkelhed, står i fin modsætning til den psykologisk komplekse hovedperson hovedperson Flora, der med mekaniske bevægelser, forståelse og humor spilles af Christine Kjælrulff. ”

Signe Lindskov Hansen, Information